BIBLIOTEKA - CENTRUM INFORMACJI
Historia i zadania Biblioteki XXIV LO im. C. Norwida
Historia
Pierwsze wzmianki na temat biblioteki pochodzą ze sprawozdań z wizytacji szkoły przeprowadzanych w latach 1948 -1949. Biblioteka pedagogiczna dobrze zaopatrzona [...] są wszystkie najnowsze wydawnictwa nadające się dla młodzieży. Uwzględnione są również i książki rosyjskie[...].
Księgi inwentarzowe zaczęto prowadzić od 1951 r. Pierwszą założyła Erna Maciejewska, nauczycielka geografii i języka niemieckiego. W księgozbiorze obok pozycji wydanych po 1945 r. , znalazły się również książki przedwojenne. Do dziś zachowały się w bibliotece: "Komedie" Fredry wydane w 1880 r., "Życie Mikołaja Kopernika" Flammariona z 1873 r., "Dzieła zupełne" Korzeniowskiego wydawane w latach 1872-1887, wiele egzemplarzy poezji i dramatów Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego. Niektóre, wydane na dobrym papierze i mocno oprawione, jeszcze niedawno służyły uczniom. Systematycznie powiększany księgozbiór osiągnął w 1969 r. liczbę dziesięciu tysięcy egzemplarzy. W bibliotece pracowały w tym czasie panie: Helena Wołczacka, Danuta Adamus, Marta Dżygadło, Halina Szafarewicz i Danuta Karpińska. Od 1968 r., przez 16 lat i później jako emerytka pracowała Helena Ługowska. Lata 70-te to czas, gdy młodzież dużo czytała. W bibliotece były dobre wskaźniki czytelnictwa. Nasza szkoła była w czołówce. W ciągu 16,5 letniej pracy podwoiłam liczbę woluminów, wzbogaciłam księgozbiór podręczny i popularnonaukowy. Na uwagę zasługuje fakt, że w bibliotece zadomowiły się koty. Znacznie urozmaiciły życie biblioteki i skutecznie zwalczyły myszy. [wspomnienia Heleny Ługowskiej styczeń 1996 r.].
(Koty goszczą w bibliotece, z niewielkimi przerwami, do dziś).
W latach siedemdziesiątych pracowały również panie: Hanna Rokossowska, Maria Szymańska, Paulina Boguszewska i Jadwiga Szczepanowska. W latach osiemdziesiątych Władysława Giemza, w dziewięćdziesiątych pani Hanna Mańkowska.
Dziś biblioteka zajmuje trzy pomieszczenia - czytelnia, wypożyczalnia, magazyn i niewielki kacik socjalny. Jest skomputeryzowana, posiada dostęp do Internetu. Komputery dla czytelników (z systemem Linux i Windows) pochodzą z programów współfinansowanych przez Unię Europejską.
Do głównych zadań biblioteki szkolnej należy:
-
gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych;
-
obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej;
-
zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników (uczniów i nauczycieli) potrzeb czytelniczych i informacyjnych;
-
podejmowanie - zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania - różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
-
przysposabianie uczniów do samokształcenia, przygotowywanie do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji, bibliotek;
-
rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalno-rekreacyjnych.
Ponadto biblioteka:
-
prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej,
-
organizuje wyjścia do Biblioteki Narodowej, bibliotek publicznych i uniwersyteckiej,
-
współuczestniczy w organizowaniu imprez kulturalnych (Czytanie Norwida, dni norwidowskie, konkursy poświęcone patronowi, warsztaty literackie, aktorskie, plastyczne, muzyczne, fotograficzne, spotkania z ciekawymi ludźmi,
-
organizuje kiermasze i wystawy tematyczne książek (Wystawa książki starej i bibliofilsko wydanej, Książka z autografem i dedykacją, Książki wydane w drugim obiegu, Stare podręczniki).